Spørgsmålet om kørelys på de nyere Renaulter har været oppe at vende i forummet før, men nu prøver jeg lige med et spørgsmål i forhold til min situation.
På min Laguna sidder der et sæt lygter til kørelys, men den danske importør har ligesom for de øvrige modeller (Scenic og Megane) valgt at fjerne funktionen "daylights" i setup-menuen på bilen. Udover muligheden for at aktivere kørelys/daylights er muligheden for automatisk håndbremse og automatisk nedblændelige sidespejle fjernet fra menuen.
Jeg har for et halvt års tid siden været i dialog med et Renault-værksted, som siger, de nemt kan give mig muligheden for at aktivere de tre ovennævnte funktioner. Dette kan gøres ved at gå ind i computeren og vælge en anden markedskode end dansk, eksempelvis Tyskland. Herefter skulle jeg få mulighed for både at køre med kørelys i de lyse dagtimer og undgå at blive blændet i sidespejlene på motorvejen om aftenen - noget som jeg i høj grad ønsker, nu hvor bilen alligevel er udstyret med det.
Værkstedet oplyste mig dog om, at hvis der skulle opstå en garantisag (min fabriksgaranti udløber d. 29.9.2012), kunne de ikke garantere, at importøren ville dække udgiften, så fremt det kunne ses, at der var blevet ændret markedskode på bilen. Det ville være meget kedeligt, hvis eksempelvis turboladeren skulle blive defekt, og Renault nægter at erstatte, fordi jeg har fået ændret markedskoden, blot fordi jeg ønsker at tage standardudstyr som kørelys i brug, som importøren har valgt at deaktivere.
Hvad siger I? Hvad skal jeg gøre?
Jeg skal til service om 1-2 måneder, og så kunne jeg få dette foretaget samt ændret markedskoden samtidig.

Forum