Michael har igennem længere tid skreget efter billeder af nogle af mine små fifler jeg har rendt og rodet med og jeg vil så prøve og smide nogle af dem op her.
Sådan lige kort så købte jeg en Clio 1.8 16V for en tre fire år siden efterhånden. Den er så stille og roligt blevet bygget om til og kunne kører rally. Bilen kørte sit første rallysprint sidst i 2007 som den klarede uden nogen problemer.
Derefter har det været lidt blandet hvordan bilen har villet holde. Åd en motor, spiste et par gearkasse, knækkede et gearkasse ophæng, rev en trækaksel over og ikke mindst har jeg døjet gevaldigt med den latterlige låsering som en tosset franskmand mente skulle holde et differentiale sammen. Det sidst nævnte problem har så givet anledning til og skifte hele diff'et ud med et med spær sammen med en anden gearing. Ikke en billig omgang, men jeg håber og tror på det løser mange af mine problemer jeg har døjet med mht gearkassen.
Men jeg fik en af min mesters servicefolk ( en ældre herre som har været i racet i mange år) til og ordne min gearkasse da det ikke lige er min stærkeste side.
Her er lige et billede af den store investering.
Nå men de par klumper metal kom så til og kræve en hel del arbejde.
Englændere kan åbenbart ik arbejde på egen hånd, så da Svendsen havde fået adskilt min gearkasse og skulle til og flytte alle gearerne over på den nye aksel, passer lortet ik sammen. Svendsen som er pensioneret værktøjs mager møder så op på mit arbejde med stumperne i hånden og lettere rød i hovedet og får udstammet noget med at de englændere skulle ha sprunget den sidste tur på pub’en over da det er 3/100 af en mm for stort.
Han vender så hjem og går i krig med filene. Efter en aften med og file får han så alle gearerne til og passe på. Perfekt tænker man så nu kører det bare. Så skal han ha lagt diff’et ned i huset… nye problemer som dog var ventet. Gearingen er så lav (12x63=5,25 gearing) så der må lige slibes lidt i huset der må tages en halv cm materiale væk nogle steder.

Forum