Renaultklubben.dk
Renaultklubben.dk
Søg | Statestik | Brugere Forummer | Kalender | Galleri | Quotes | Skins |
Du er logget ind som gæst. ( log på | registrer )

Random quote: VW Golf is like a tampon... Every pussy got one!
- (Tilføjet af: Kamikaze)
EGR Problemer...
Moderators: |sAs|, khartoft

Jump to page : 1
Er på side 1 [25 messages per page]
   Bilerne-> GenereltMessage format

bufasfedte
Post Gemt 19/3/2008 10:29 (#28977)
Overskrift: EGR Problemer...

Renault... det siger mig et eller andet

Poster: 58
2525
Lokation: Korsør

Jeg ved godt det har været oppe før, men jeg tager nu hul på emnet alligevel.

Min EGR ventil er færdig på min Clio. Symptomerne er:

1. Efter at motoren er varm, og jeg kører ved lav last, fx landevej omkring de 80, vil den pludselig ikke trække.

2. Meget turbo tøven, også når den er gennemvarm, så tøver den med at trække, og pludselig kommer trækket.

3. Motor lampen lyser, jeg kørte et par dage med det, før den begyndte at lyse. Jeg kan ikke huske fejlkoden - men det var noget med EGR...

Så prøvede jeg at tage stikket ud til EGR ventilen, og nulstille computeren. Så kørte den perfekt igen, foriøvrigt med meget mindre turbo tøven, men jeg fik hurtigt en motor fejl igen, denne gang med "EGR Circuit..."

Så skillede tog jeg ventilen af, rensede den, og arbejede lidt med den. Jeg kan ikke mærke at den går specielt dårligt. Og den er ikke sat til, den er sort af sod, men ikke mere en et tyndt fint lag. Så har jeg kørt en måneds tid uden problemer, men nu er den gal igen! I dag efter køen (Det gas, det er påske, man man skal stadig køre 80km/t) ved Køgebugt, ville den ikke trække. Så koblede jeg ud, slukkede jeg motoren og startede igen, så trak den fint igen.

Mit spørgsmål: Kan man tage EGR ventilen fra, uden et overbelaste motoren (for høj temp), og uden at motorlampen lyser?

bufasfedte
Post Gemt 19/3/2008 17:58 (#28984 - besvarelse til #28977)
Overskrift: RE: EGR Problemer...

2525

Fejlkoder:

17/02-2208 P2413 EGR "Exhaust Gas Recirculation Perf"
EGR ventil afbrudt om morgenen:
21/02-2008 P0487 EGR "EGR Throttle Pos Ctrl Circ"

To fejl, samme start:
19/03-2008 P0409 EGR "P0409 Exhaust Gas Recirculation SensorA Circ"
                 P2413 EGR "Exhaust Gas Recirculation Perf"

Jeg fandt fejlkoderne på: http://www.pacificp.com/index.php?main_page=page_10

Ulrik
Post Gemt 19/3/2008 18:57 (#28985 - besvarelse til #28977)
Renaultfreak

Poster: 442
10010010010025
Lokation: Sjælland

Hej Jakob

Hvis ikke det hjælper (også i længere perioder) at rense EGR-ventilen, så må du nok købe en ny (ca. 3000 kr. ved Renault, derfor brug Birkegårdens Autodele).

Du kan ikke afmonterer EGR-ventilen uden at ECU'en ved det og en lampe vil lyse på instrumentpanelet. Det er også en dårlig idé ... læs nedenfor!

Angående afmontering af EGR-ventil ...

"Whenan engine is under load, the very high combustion chamber temperaturesproduced will increase the amount of NOx. The problem was how to reduceit. The answer - the good ol' EGR valve. This was designed to allowcarbon dioxide to be introduced into the combustion chambers as a"coolant" gas. Now like all things produced by man, this valve too hadits problems. The EGR valve was designed to open and close atappropriate moments but it could get sticky or even stuck! If it wasstuck open, you'd find the engine would have a rough idle or stall. Ifclosed the combustion chamber temperatures would rise under load andyou would get "knocking"."

Kilde: http://www.parkers.co.uk/advice/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14421

Ulrik
Post Gemt 22/3/2008 8:58 (#29010 - besvarelse til #28977)
Renaultfreak

10010010010025
Har du den nye eller gamle model EGR-ventil ? Den gamle har metalbagende, mens den nye har plastikbagende.
bufasfedte
Post Gemt 22/3/2008 14:13 (#29012 - besvarelse til #28977)

2525

Det er den nye, med plastik bagende, hvor det hele er støbt sammen. Så vidt jeg kan mærke, er det kun ved lav last at den leder udstødningsgas ind i indsugningen. Ved motorvej, 130km/t, er den ikke koblet ind. Normalt kører en Diesel jo altid med masser af luft, så det burde vel være ved 70% - 100% at udstødningsgassen bliver varmest??

Jeg kunne godt tænke mig at se målinger på udtødningsgas m.m. ved forskellige belastninger... Er der nogen der har links? Bog?

Naturligvis skal jeg have en ny ventil, men indtil jeg får en, er det vel bedst at slå den fra. Og så køre med fuld last hele tiden... Hvilke omdrejninger tager Turboen mon med åben EGR ventil, ved forsøg på fuldlast?

Ulrik
Post Gemt 22/3/2008 19:02 (#29014 - besvarelse til #28977)
Renaultfreak

10010010010025
Jeg mener det kun er Renault, der kan måle udstødningstemperaturen med deres CLIP-system (mener det hedder det).

Jeg fik skiftet EGR-ventil kort efter jeg fik bilen. Renault prøvede at rense ventilen først, men det hjalp ikke. Det var altså selve ventilen, som ikke virkede korrekt længere. Det tror jeg også er tilfældet hos dig, da du har renset den for sod og det ikke hjalp.

Jakob, du må godt lige skrive tilbage hvad en ny EGR-ventil koster. Ikke fordi jeg skal have en - er bare interesseret.

Redigeret af Ulrik 22/3/2008 19:03
R19 16V
Post Gemt 22/3/2008 21:13 (#29016 - besvarelse til #28977)

Renault Expert - Tror du ved det hele hva!

Poster: 3057
200010002525
Lokation: Jyderup
Prøv at rens slangerne ned til ventilen. Der sidder normalt nogle tynde slanger og t-stykker som kan sode til som kan hjælpe.
Ulrik
Post Gemt 22/3/2008 21:22 (#29017 - besvarelse til #29016)
Renaultfreak

10010010010025
R19 16V - 22/3/2008 21:13Prøv at rens slangerne ned til ventilen. Der sidder normalt nogle tynde slanger og t-stykker som kan sode til som kan hjælpe.

EGR-ventilen er ikke vakuumstyret, men elektrisk. Så der er ingen slanger ...
Jump to page : 1
Er på side 1 [25 messages per page]
Printer friendly version
E-mail a link to this thread
Jump to forum :

(Slet alle cookies sat af denne side)
Running MegaBBS ASP Forum Software v2.0
© 2003 PD9 Software